Bob

Over de campagne

De Bob-campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en zijn campagnepartners. Dit zijn provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, TeamAlert, politie en justitie. De Bob-campagne richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol.

Ter informatie

Het ministerie van IenM voert samen met verschillende partners al ruim 10 jaar de Bob-campagne. Ook de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) vindt het belangrijk dat bezoekers van voetbalwedstrijden zich bewust worden van dit onderwerp. Daarom worden zowel bij amateurclubs als bij profclubs regelmatig Bob-promotieacties georganiseerd.

Hieronder vindt u een selectie uit het campagnemateriaal.

TV-campagne

(Een man gaat bij z'n vrienden op een voetbaltribune zitten.)

STADIONSPEAKER: De opstelling is als volgt...
Hey!
-Hey!
Is Eddie er niet?
-Die is even bier halen.
4 bier, alsjeblieft.

(De man tikt de stadionspeaker op z'n schouder.)

De centrumspits is...
-Mag ik even?
MAN: Ed? Edje!
Ed? Hierzo!
Eddie! Ik ben Bob!
1 koffie in plaats van bier.
En centraal...
VOICE-OVER: Ben je Bob, zeg het hardop!

(Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

(Een man gaat naar een optreden in een café.)

ZANGER: *Maar dat is nu over*
Hey.
-Hey.
Drinken?
-Nee, Rick haalt al bier.
3 biertjes.
-3 biertjes.

(De man tikt de zanger op z'n schouder.)

MAN: Ricky? Rickert!
Rick-Man! Ik ben Bob!
Ehm... 1 biertje wordt een cola.

HIJ ZINGT VERDER

VOICE-OVER: Ben je Bob, zeg het hardop!

(Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

Poster

Afbeelding van de campagne 'Bob' over alcohol in het verkeer.